Laadunhallinnan tavoitteet ja periaatteet Lapin korkeakoulukonsernissa
Laadunhallinnan tavoitteena on
- tuottaa kehittävää seuranta- ja arviointitietoa Lapin korkeakoulukonsernin strategisten tavoitteiden toteutumisesta
- auttaa yhteisten toimintojen luomista ja hyvien käytäntöjen
levittämistä henkilöstön ja opiskelijoiden työhyvinvointia edistävästi
- tukea koulutuksen, tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan
kehittymistä sekä tutkimus- ja oppimistulosten jatkuvaa paranemista
tehden korkeatasoisen laadun näkyväksi
- tuottaa yhteisen toiminnan tavoitteita, prosesseja ja tuloksia kehittävää seuranta- ja arviointitietoa
- tukea tulevaisuuteen suuntautuvaa toimintaa, keskinäistä luottamusta ja toiminnan keskeisiä periaatteita
- viestiä toiminnan laadusta henkilöstölle, opiskelijoille,
korkeakouluyhteisöille, ammattiopistoille, yhteistyökumppaneille ja
sidosryhmille
Laadunhallinta pohjautuu seuraaviin periaatteisiin
- yhteiskunnallinen vastuu korkeakoulujen rakenteellisesta kehittämisestä
- toiminnan päämäärätietoisuus, tuloksellisuus ja vaikuttavuus
- kaikkia osapuolia hyödyntävä yhteistyö ja työnjako
- jatkuva toiminnan kehittäminen ja innovatiivisuus
Lapin korkeakoulukonsernin laatutyön toimijat ja vastuut
Toimijat
Keskeisiä toimijoita konsernin laatutyössä ovat korkeakoulujen ja
yhteisten yksiköiden muiden osapuolten johtohenkilöt, yhteisten
palvelujen ja yksikköjen henkilöstö ja opiskelijat.
Lisäksi korkeakoulukonsernin johtoryhmän asettamat asiantuntijaryhmät
osallistuvat suunnitteluun ja kehittämistoimenpiteiden valmisteluun.
Asiantuntijaryhmissä on kolmen korkeakoulun, muiden oppilaitosten,
ylläpitäjien sekä henkilöstön ja opiskelijoiden edustus.
Strategiaryhmä sovittaa yhteen kolmen korkeakoulun strategiset
suunnitelmat, sopii yhteisistä linjauksista ja korkeakoulujen välisen
työnjaon kehittämisestä.
Ylintä päätäntävaltaa käyttävät yliopiston ja ammattikorkeakoulujen
hallitukset sekä ammattikorkeakoulujen ylläpitäjien hallitukset.
Korkeakoulujen yhteinen neuvottelukunta tuo korkeakoulukonsernin
käyttöön alueen elinkeinoelämän ja muiden keskeisten toimijoiden
näkemykset konsernin kehittämiseksi.
Vastuut
Konsernin johtaja vastaa konsernin laadunhallinnasta.
Korkeakoulujen ja muiden osapuolten rehtorit vastaavat omien oppilaitostensa laadunhallinnan kehittämisestä.
Laadunhallinnan vastuuhenkilöitä ovat yhteisten toimintojen osalta:
-
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin johtaja
- Pohjoisen kulttuuri-instituutin johtaja
-
Lapin korkeakoulukirjaston johtaja
-
Lapin korkeakoulukonsernin kielikeskuksen johtaja
-
Lapin korkeakoulukonsernin tukipalvelukeskuksen johtaja.
Konsernin laatutyötä ohjaa konsernin johtoryhmä. Laatu- ja
arviointityötä koordinoivat korkeakoulujen laatupäälliköt ja/tai
laatukoordinaattorit.
Laatutyön seuranta ja ohjaus
Laatutyön seuranta ja kokonaisarviointi tapahtuu konsernin johtoryhmän
tekemässä katselmoinnissa sopimuskauden lopussa. Katselmointiin
toimitetaan korkeakoulujen ja yhteisten yksikköjen ja palveluiden
itsearvioinnit, jotka sisältävät sovitut palaute- ja arviointitiedot.
Johtoryhmä priorisoi koko korkeakoulukonsernin kannalta tärkeimmät kehittämiskohteet seuraavalle sopimuskaudelle.
Laadunhallinta konkretisoituu laatua varmistaviksi toimenpiteiksi
tulossopimuksissa ja toimintasuunnitelmissa osana korkeakoulujen ja
yhteisten yksikköjen suunnittelu- ja seurantajärjestelmää.
Laatukulttuuri
Lapin korkeakoulukonsernissa laatukulttuuri sisältää sekä laadun
kehittämiseen tähtäävät toimenpiteet että yksilöllisen ja kollektiivisen
sitoutumisen laadun ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Laatu syntyy jokaisen toimijan asiantuntevasta, vastuullisesta ja
eettisestä työstä kaikissa tehtävissä. Laatukulttuurin syntymistä
edistetään ja kehitetään sekä sisäisen että ulkoisen benchmarkkauksen
avulla.
Käsitteet
(Korkeakoulujen laatujärjestelmien auditointikäsikirja (2011–2017)
Laadunhallinta
Laadunhallinnalla tarkoitetaan niitä menettelytapoja, prosesseja tai
järjestelmiä, joiden avulla korkeakoulu ylläpitää ja kehittää
toimintansa laatua.
Laatujärjestelmä
Laatujärjestelmällä tarkoitetaan laadunhallinnan organisaatiosta, vastuunjaosta,
menettelytavoista ja resursseista muodostuvaa toiminnan kehittämisen
kokonaisuutta. Kukin korkeakoulu päättää laatujärjestelmänsä
tavoitteista, rakenteesta, toimintaperiaatteista, käytettävistä
menetelmistä ja laadunhallinnan kehittämisestä.
Laatukulttuuri
Laatukulttuuri kuvaa esimerkiksi toiminnan kehittämisen ilmapiiriä ja
yksilöllistä ja kollektiivista sitoutumista laatutyöhön. Korkeakoulu
itse konkretisoi sen, mitä laatukulttuuri tarkoittaa sen omassa
toimintakontekstissa.
Laatupolitiikka
Korkeakoulun laatupolitiikalla tarkoitetaan laatujärjestelmän
tavoitteista ja vastuunjaosta, järjestelmän ja sen tuottaman tiedon
dokumentoinnista sekä järjestelmän viestivyydestä muodostuvaa
kokonaisuutta.
Yhteydenotot
Seija Pasma
Laatukoordinaattori, Lapin ammattikorkeakoulu
p. 020 798 5738
seija.pasma(at)lapinamk.fi
|

|
Jukka Sankala
Laatupäällikkö, Lapin yliopisto
p. 040 042 5492
jukka.sankala(at)ulapland.fi
|

|
Anja Tuovila
Laatukoordinaattori, Lapin ammattikorkeakoulu
p. 010 383 5348
GSM 040 741 2906 (= tekstiviestinumero)
anja.tuovila(at)lapinamk.fi
|

|