Ilmoittautuminen
Lukuvuoden 2015-2016
opintoihin ilmoittaudutaan 1.5.-4.9.2015. Muista ilmoittautua kerralla
koko lukuvuoden opintoihin. Katso tarkemmat ilmoittautumisohjeet
alasivulta!
Opintojen kuvaukset
Lapin matkailuopiston opintojaksojen sisällöt ja aikataulut löytyvät alta.
Lapin ammattikorkeakoulun opintojaksokuvaukset löytyvät
SoleOPS-järjestelmästä koulutusohjelmien kohdalta (koulutusohjelmakoodit
on mainittu alla). Opintojaksojen aikataulut löytyvät alta.
Lapin yliopiston opintojaksokuvaukset ja aikataulut löytyvät WebOodista opintojakson koodilla hakemalla.
Alla on myös suoria linkkejä opintojaksojen kuvauksiin.
Lapin ammattikorkeakoulu
Syksy 2015
R801D22A Managing Human Resources 5 cr (with the group R801D13S)
schedule: 11.9.
9.00-14.00
9.00-14.00 o´clock, 14.9. 8.15-12.00
8.15-12.00 o´clock, 16.9. 12.30-16.00
o´clock, 18.9. 8.15-12.00
8.15-12.00 o´clock, 28.9. 8.15-12.00
8.15-12.00 o´clock, 30.9.
12.15-16.00 o´clock, 2.10. 8.15-12.00
8.15-12.00 o´clock, 5.10. 8.15-12.00
8.15-12.00
o´clock, 7.10. 12.15-16.00 o´clock, 9.10 8.15-12.00
9.10 8.15-12.00
o´clock, 19.10. 8.15-12.00
8.15-12.00 o´clock and 21.10. 12.30-14.00 o´clock
pedagogical arrangements:
Our pedagogical approach KOTA includes various pedagogical methods, such
as tutorials, lectures, practical projects, case studies, seminars and
workshops, company visits and learning assignments (e.g. learning diary,
essay, project report, business model analysis) and/or exam. The
specified timetable of the learning process of 16 weeks is planned
together with the working life and given at the beginning of the study
unit. Tutoring and multi- stakeholder assessment of the learning process
take place throughout the study unit according to the assessment
criteria.
Depending on the cooperation partners the development task and/or problem may vary on yearly basis.
contents:
The student knows how to managehuman resources in tourism related SMEs
offering meaningful experience products. He/she understands the contents
of human resource management (HRM) functions and methods and learns to
implement them in practice. The student is familiar with the essential
labour legislation and knows the main collective labour agreements that
concern the tourism field and is able to apply them in practice.
learning objectives:
The student:
• knows the main principals of HRM from a SME perspective in the tourism field
• can recognise the requirements for HRM practices derived from co-creating meaningful experiences
• is able to act asa superior/supervisor in the tourism related SMEs
• has a command oflabour law and work contract issues and agreements related to the tourism field
• has a command of HRM functions e.g. staff planning, staff acquisition, induction training
• learns to apply HRM related ICT-tool in practice.
R801M13A Asiakaslähtöinen palvelu ja vieraanvaraisuus 5 op (päiväopiskelijoiden ryhmän R81M15M kanssa, toteutus 15004)
aikataulu: 28.10. klo 12.30-16.00, 4.11. klo 12.30-14.00 ja 16.11. klo 8.15-14.00
8.15-14.00
osaamistavoitteet ja teemat:
Opiskelija perehtyy matkailu- ja ravitsemisalan, tapakulttuurin
ja vieraanvaraisuuden sekä monikulttuurisuuden kehityshistoriaan
arktisessa toimintaympäristössä sekä ymmärtää palvelukäsitteen eri
ulottuvuudet ja asiakaslähtöisen palveluasenteen merkityksen osana
vieraanvaraista palvelua.
• Opiskelija tuntee arktisen toimintaympäristön ominaispiirteet.
• Opiskelija ymmärtää tapakulttuurin, monikulttuurisuuden ja
asiakaslähtöisen palveluasenteen merkityksen osana vieraanvaraista
palvelua.
• Opiskelija ymmärtää palvelukäsitteen eri ulottuvuudet, tunnistaa ja
osaa kuvata palveluprosessin sekä saa käsityksen palvelukulttuurissa
tapahtuvista muutoksista ja niihin vaikuttavista tekijöistä.
pedagogiset järjestelyt:
Opetus perustuu osaamisperustaisen opetussuunnitelman mukaiseen
opiskelijalähtöiseen oppimiseen. Teemoja käsitellään työelämälähtöisten
tehtävien ja kautta sekä tiedonhakutehtävien avulla. Oppimista ja
tiedonhankintaa tuetaan asiantuntija-artikkeileilla sekä
e-oppimismateriaaleilla. Oppimista ohjataan ja arvioidaan koko prosessin
ajan.
arviointi:
• Asiakaspalvelun, vieraanvaraisuuden, tapakulttuurien ja
monikulttuurisuuden käsitteisiin perehtyminen (lukupiiri ja
reflektiopaperi, Word).
• Vieraanvaraisuuden ja monikulttuurisuuden kehityshistoria arktisessa
toimintaympäristössä (materiaaleihin perustuva pp-esitys).
• Vieraanvaraisuuden havainnointitehtävä ja
kulttuurianalyysioppimistehtävä Rovaniemellä sijaitsevista
ravitsemisliikkeistä (raportointi; Movie-maker/pp-esitys).
R801M26C Liiketoiminnan ennakoiva kehittäminen ja strateginen johtaminen 5 op (päiväopiskelijoiden ryhmän R801M13S kanssa, toteutus 15002)
aikataulu: 2.11. klo
8.15-12.00
8.15-12.00, 4.11. klo 14.30-16.00
14.30-16.00, 9.11. klo 8.15-12.00
8.15-12.00, 11.11. klo
12.15-16.00, 18.11. klo 12.30-16.00, 19.11. klo 12.30-14.00, 23.11. klo
8.15-12.00
8.15-12.00, 25.11. klo 12.30-16.00, 2.12. klo 12.30-16.00 ja 7.12. klo
8.15-12.00
8.15-12.00
osaamistavoitteet ja teemat:
Opiskelija ymmärtää organisaation strategian toimintaa ohjaavana
työvälineenä. Opiskelija tunnistaa alan liiketoiminnan kansainvälisiä
trendejä ja niiden vaikutuksia strategiseen ja operatiiviseen
toimintaan. Opiskelija ymmärtää asiakasymmärryksen merkityksen sekä
kannattavan, vastuullisuuden ja laadullisen toiminnan elementit
liiketoiminnan kehittämisessä.
• Kokonaisvaltainen ja strateginen johtaminen.
• Ennakointi, vastuullisuus ja laatu liiketoiminnan kehittämisessä.
• Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja niiden tunnistaminen.
pedagogiset järjestelyt:
Luennot, lukupaketti (reaktiopaperi) ja portfolio, Learning Cafe, vierailija/vierailu.
sisältö:
• Strateginen liiketoiminnan tarkastelu ja kehittäminen.
• Yrityksen sisäisen toiminnan ja toimintaympäristön seuranta, analysointi ja tiedon soveltaminen.
• Tuloskortti (BSC) ja sen käyttö johtamisen apuna matkailualan yrityksessä.
• Toiminnanohjaus osana strategista kehittämistä ja johtamista.
arviointi:
Oppimistehtävät; lukupaketti ja reaktiopaperi sekä portfolion hyväksytty suoritus.
Kevät 2016
R801M32A Konseptoidut toimintamallit 5 op (päiväopiskelijoiden ryhmän R801M14S kanssa)
aikataulu: 8.2. klo
8.15-11.45
8.15-11.45, 10.2. klo 12.30-16.00, 12.2. klo 10.15-11.45
10.15-11.45, 17.2. klo
12.30-16.00, 22.2. klo 8.15-16.00
8.15-16.00, 29.2. klo 8.15-11.45
8.15-11.45, 2.3. klo
12.30-16.00, 14.3. klo 8.15-11.45
8.15-11.45, 16.3. klo 14.30-16.00
14.30-16.00 ja 18.3. klo
8.15-12.00
8.15-12.00
sisältö:
Opintojaksolla pureudutaan liiketoiminnan konseptointiin ja
yritysten identiteetin rakentamiseen. Aihetta lähestytään
tarkastelemalla matkailu- ja ravitsemispalvelua konseptoituna
kokonaisuutena. Teoriaa puretaan lukupakettien avulla. Tutuksi tulevat
alan yleisimmät konseptointimallit ja toimintaympäristöt sekä
konseptoidun tuotteen eri osatekijät ja laatuvaatimukset.
Työelämäyhteistyön kautta hahmottuu konseptoinnin hyödyt ja
mahdollisuudet sekä palvelun laadun merkitys ja arvo eri kohderyhmille.
R801M31B Tapahtuman järjestäminen ja koordinointi 5 op (päiväopiskelijoiden ryhmän R801M14S kanssa)
aikataulu: 16.3. klo
12.30-14.00, 21.3. klo 8.15-11.45
8.15-11.45, 23.3. klo 12.30-15.00, 30.3. klo
12.30-15.00, 11.4. klo 9.15-11.45
9.15-11.45, 13.4. klo 12.30-15.00, 20.4. klo
12.30-16.00, 25.4.
klo 10.30-11.45
10.30-11.45, 27.4. klo 12.30-15.00 ja 11.5. klo 10.15-11.45
10.15-11.45
osaamistavoitteet ja teemat:
Opiskelija osaa suunnitella tapahtuman järjestämiseen liittyviä
toimintoja huomioiden monimuotoisten toimintaympäristöjen tarjoamat
mahdollisuudet. Hänellä on valmiudet ottaa aktiivinen rooli toimijana
tapahtuman toteutuksessa. Hän osaa noudattaa tapahtuman vastuullisen
tapahtumajärjestämisen normistoa. Hän kykenee monikulttuuriseen
vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön tapahtuman eri sidosryhmien
(henkilöstö, asiakkaat, yhteistyötahot) kanssa.
sisältö:
• Tapahtuma projektina.
• Tapahtuman operatiivinen ulottuvuus.
• Tapahtumien sidosryhmät ja verkostot.
• Tarpeet, arvoketju, tuottajien roolit & vastuut.
• Vastuullinen tapahtuma.
pedagogiset järjestelyt:
Luennot, harjoitukset, operatiivinen työskentely tapahtumaan liittyen, prosessin reflektointi.
R801M17B Matkailu- ja majoituspalvelut pohjoisessa toimintaympäristössä 5 op (päiväopiskelijoiden ryhmän R81M15M kanssa, toteutus 15004)
aikataulu: 4.4. klo
8.15-11.45
8.15-11.45, 6.4. klo 12.30-16.00, 8.4. klo 8.15-16.00
8.15-16.00, 15.4. klo
8.15-16.00
8.15-16.00, 18.4. klo 8.15-11.45
8.15-11.45, 22.4. klo 8.15-16.00
8.15-16.00 ja 28.4. klo
12.30-16.00
osaamistavoitteet ja teemat:
Opiskelija tunnistaa pohjoisen toimintaympäristön tarjoamat vahvuudet
matkailu- ja majoitusalalle ja osaa hyödyntää niitä eettisesti oikein.
Hän oppii ymmärtämään alan verkostomaisen rakenteen osana palveluiden
tuotantoa. Opiskelija kehittää restonomi -osaamistaan alan tehtävissä
matkailu- ja majoituspalveluissa.
• Alanjulkishallinnollinen ohjaus ja taloudellinen asema Lapissa.
• Lappi toimintaympäristönä.
• Matkailu- ja majoituspalveluiden kokonaisuus ja monimuotoisuus.
• Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa sekä oppimistarpeensa matkailu- ja majoituspalveluiden ydinprosesseissa.
• Johdatus matkailu- ja majoituspalveluiden konseptointiin.
• Johdatus lappilaiseen tapahtumatuotantoon.
Muut opinnot:
- 801M14I Kehitysprojekti 5 op Katso lisää tästä.
- 801D13B Destination Project 5 cr (together with group 801D12, Registration will be announced later)
- Unelmatehtaan opinnoissa
keskitytään opiskelijoiden tuote-, palvelu- ja yritysideoiden
kehittämiseen monialaisuuteen ja työelämäyhteistyöhön perustuvalla
innovatiivisella toimintamallilla. Tutustu Unelmatehtaan tarjontaan tästä.
Lapin yliopisto
Kevät 2015
YMAT0112 Matkailijan toimintaympäristöt 5 op
aikataulu: 17.9. klo 13-16, 18.9. klo 12-15, 1.10. klo 13-16, 2.10. klo 12-15, 5.10. klo 13-16, 8.10. klo 13-16 ja 23.10. klo 9-11
tavoite:
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija matkailijan
käsitteeseen sekä matkailun erilaisiin toimintaympäristöihin erityisesti
matkailijanäkökulmasta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä matkailijan ja tarkastella häntä eettisenä toimijana
- kuvata matkailun toimintaympäristöjen muodostumista
- esitellä keskeisiä yhteiskuntatieteellisiä ja
kulttuurintutkimuksellisia matkailijaan sekä matkailun
toimintaympäristöihin liittyviä käsitteitä ja keskusteluja.
sisältö:
Matkailija, matkailun toimintaympäristöjen muodostaminen, muodostuminen,
ylläpitäminen, haastaminen ja rikkominen, tilan, paikan ja ympäristön
käsitteet, eettisyys, vieraanvaraisuus ja palveluyhteiskunta.
opetus- ja työmuodot:
Lähiopetustunteja on 18 tuntia, joista kaksi käytetään ryhmätyön
purkuun. Opintojakso suoritetaan luentojen pohjalta tehtävällä
luentopäiväkirjalla sekä kurssin alussa ohjeistettavalla ryhmätyöllä.
Itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan noin 115 t.
vaadittavat suoritukset :
Luentopäiväkirja (3 op) ja ryhmätyö (2 op).
YMAT0211 Sustainable Rural and Urban Tourism 5 cr
schedule:
14.9. 12-16 o´clock, 28.9. 12-16 o´clock, 9.10. 12-16
o´clock, 19.10. 12-16 o´clock, 22.10. 12-16 o´clock and 23.10. 12-16
o´clock
aim:
The aim of the course is to familiarize students with sustainable
tourism development in urban, rural and peripheral areas and with
several tools that are used in sustainable development. After completion
of the course the student is able to
- define characteristics of urban and rural areas and the opportunities
and challenges the characteristics create for tourism development
- evaluate the role of tourism in developing viability in different areas
- take the role of locals into account when planning sustainable tourism
- apply tools that are used in sustainable tourism development.
contents:
Participatory planning of tourism areas, sosio-cultural and
environmental sustainability, tourism as part of local livelihoods,
tourism development strategies, concepts of center-periphery, arctic,
Limits of Acceptable Change (LAC), environmental and social impact
assessment as part of planning.
methods:
Lectures (20 h), including guest lectures and a field trip to near-by tourism destination. Independent studying (115 h).
requirements:
Written assignment (a case report) based on course material and literature.
Kevät 2016
YMAT0114 Matkailun kestävyys 5 op
aikataulu: 14.1., 21.1. ja 28.1. klo 12.00-15.00 ja 15.1., 22.1. ja 29.1. klo 9.00-14.00
9.00-14.00
tavoite:
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija kestävän matkailun
periaatteisiin sekä matkailun kestävään kehittämiseen. Opintojakson
suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurisesti, poliittisesti ja
taloudellisesti kestävän matkailun käsitteet ja periaatteet
- tunnistaa matkailun kestävään kehittämiseen vaikuttavat tekijät
- nimetä matkailualaan liittyviä toimijoita sekä toimintaintressejä ja kertoa niihin liittyvistä konflikteista
- kuvata matkailun toimijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia kestävyyden kannalta
- esitellä kestävyyden ja vastuullisuuden käsitteiden erot.
sisältö:
Matkailun kestävyyden periaatteet, matkailun kestävä kehittäminen,
paikallinen luonto ja kulttuuri matkailun vetovoimatekijänä, matkailun
ja muiden elinkeinojen yhteensovittaminen, kestävyyden indikaattorit,
erilaisten käyttäjien ja sidosryhmien intressit ja
tarpeet, matkailijoiden asumis- ja ympäristöodotukset, matkailullinen
maankäyttö.
opetus- ja työmuodot:
Teemaseminaarin lähiopetustunteja on 24 t, joista osa on vierailevien
luennoitsijoiden pitämiä (elinkeinoelämän edustajia ja
hanketyöntekijöitä). Lisäksi aihepiiriin tutustutaan lähialueelle
tehtävällä retkellä. Opintojakso suoritetaan luentoihin ja
kirjallisuuteen perustuvalla esseellä sekä kirjallisuustentillä.
Itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaan noin 110 t.
vaadittavat suoritukset:
Essee (3 op) ja kirjallisuustentti (2 op).
YMAT1211 Cultural and Social Studies of Tourism 5 cr
schedule: 14.3. 12-16 o´clock, 21.3. 12-16 o´clock, 31.3. 12-16 o´clock, 11.4. 12-16 o´clock
and the concluding seminar 25.4. klo 12-16 o´clock
aim:
After completion the course the student is able to
- use the perspectives of sociology and cultural studies for
understanding the social, cultural, and ethical meanings related to
tourism, travelling and other mobilities and hospitalities both locally
and globally
- make critical judgements of tourism development and business solutions
- be creative in the field of social and cultural innovations related to the tourism industry.
contents:
Cultural and social studies, academic pedagogy, authenticity,
indigeneity, identity, class, sports, the body, gender, hospitality,
work, leisure, community, event, dwelling, design, neighboring,
conclusion, tourism studies, politics.
methods:
Multiform teaching and learning in class and in Optima: Lectures (16 h);
independent and guided studying and writing assignments; a learning
diary (115 h); a closing webinar (4 h).
requirements:
Active participation in discussions and small class assignments, an
individual written assignment on the chosen theme and its presentation
in the concluding seminar.